Sunday, May 15, 2011

Terlalu Memilih Pasangan?


salam kepada semua readers...agak lame tak menulis entri baru...actually nak tido dah ni(1.15 am)...sok keje~~~haish...tgh sedap2 nak lelap aleh2 dapat call dari membe lak ajak bebual~~~adoih~~~ape ke gile tepon gua malam2 ni...tak pe la, gua layan kan aje membe gua ni~~~actually dia tepon gua sebab dia perlukan pandangan gua....so bio gua ringkaskan cerite gua ni k sebab gua dah mengantok..kalau gua tak taip entri skunk kompom sok luse gua lupe sebab ni entri baekkk punyee~~(ala ala dafi)......

Tajok pown dah gempak kan??TERLALU MEMILIH PASANGAN...membe gua ni didesak oleh parent diorg supaya cepat2 cari calon isteri untok...parent diorg cakap yang membe gua ni terlalu memilih pasangan...cerewet bebeno~~tapi hakikatnye dia sendiri tak tau ape sebenonye dia cari dalam suatu hubungan...lebih2 lagi untuk dijadikan calon isteri... so ikuti perbualan kitorang melalui henpon nokia 3315(gua) ke henpon blackbeery(membe gua)...

membe gua : blablablablablabla(bebel part yang dirahsiakan...hehehehe)

gua : blublublublublupppp (balas bual2 kosong)

~~~setelah 2 3 minit~~~

membe gua : din, aku ade masalah la, mak aku soh aku carik isteri cepat2 la..mak aku ko tau la bile membebel dia suke selitkan bab2 sedih, cite dia hidup tak lame la ape la itu la...aduh aku tak leh la tgk mak aku sedih...

gua : so ape masalahnye, lu carik je la calon bini...bukan susah pown an..

membe gua : cakap gune taik gigi memang la senang, tapi masalahnye aku belom ready...aku pown tak tau ape yang aku carik dalam hubungan ni..lagi2 bab kawin...

gua : lew...lu dah keje, dah ade rumah, ade kete ade harte...bukan tak leh kawen pown an...tinggal carik calon bini...nak kate tak hensem tu tak de la sebab kalau dibandingkan ngan mentibang laut tu mmg hensem lu lagi~~hahaha

membe gua : eh ko ni...kene blasah kang!!!hahaha....ko ni..cube memahami skit..aku tak tau la nak cari calon bini yang macam mane...aku pown tak tau lagi nak wat pe...ko advice la skit...

gua : hish...k la...gua tak rase lu ni memilih pasangan kaw kaw punye.. lu sebenarnya belom cukop bersedia nak mencari pasangan hidup...bio gua gi tau lu satu cerite la an...

lu kene yakin, bahawa jodoh pertemuan itu terletak di tangan Allah... Allah yang menjadikan adam maka Allah juga menjadikan Hawa.... setiap manusia dicipta berpasangan... Jodoh itu akan datang dgn sendiri tak kire lambat atau cepat...baik atau buruk....dijangka atau tidak...semua ketentuan Allah...Allah SWT mempunyai tiga pilihan dalam menjodohkan manusia satu sama lain. Pilihan pertama adalah cepat mendapatkan jodoh. Pilihan kedua, lambat mendapatkan jodoh, tapi suatu ketika pasti mendapatkannya di dunia. Pilihan ketiga adalah menunda mendapatkan jodoh sampai di akhirat kelak (di dunia kita tidak mendapatkan jodoh).

lu akan tetap dapat jodoh so lu tak yah risau...tapi lu kene ingat jugak...bile bertemu calon iaitu bakal isteri bukan bermakna itu jodoh lu... bagi gua ade pendapat yang mengatakan JANGAN TERLALU MEMILIH JODOH itu sebenarnya salah...sebenarnya itu tugas Allah, bukan kita yang menentukan jodoh... kita as a human hanya mampu berusaha iaitu berdoa dan bertawakal... doa itu kunci bagi segala pintu... dan kenapa pulak ade sesetengah doa itu tidak dimakbulkan??sebab kita tak yakin dgn doa yang kita mintak... terbitnya " eh ye ke?, boleh ke? " maka kita tak yakin dgn kuasa Allah...

lu jugak kene ingat, “Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (QS. 2 : 216).

maknanya, sesuatu yang lu anggap baik macam kapel tak semestinya elok untuk diri lu... bahkan tidak kapel itu lebih baik dari kapel... bile jumpa calon lu nanti berkawan dan teros tunang then kawin... itu yang lebih baik... banyak org2 bijak pandai sekarang terikut ngan budaya kapel ni... kalau benar kapel itu baik gua cabar lu tunjjukakn budaya kapel yang baik...gua cabar lu buktikan budaya kapel itu lebih baik, gua cabar lu buktikan hasil2 dari perbuatan kapel...Zina, maksiat sume tu datangnya dari sekelumit budaya yang kita cakap kapel bro...gua cabar sesiapa yang anggap kapel itu benar dan betol tunjukkan buktinya...tak gune omong kosong dan cube menegakkan benang yang basah...gua bukan ustaz tapi gua pemikir bebas yang berlandaskan islam...

membe gua : owhh...thnx a lot bro....boleh gua tanye apsal lu dah 2 bulan tak kapel..kalau dulu 2 hari tak de awek mau lu jadi cacing kepanasan...

(peh soalan ni mmg membuatkan gua lemau dan tepu...dari seorang ke seorg tanye gua soalan ni..==")

gua : bro, nak jadi pemimpin bukan boleh takat katam alquran dan sunat je bro... dalam diri gua ni banyak dosanya... sebelom gua kawin, gua nak memperbetolkan diri gua dulu... ade satu ayat al quran

Allah dalam firman-Nya : “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)” (QS. 24 : 26).

gua tak nak dapat isteri yang tak elok...Allah tu maha adil... sebelom gua mencium dahi isteri gua baik gua memperbaiki diri gua dulu... nak berubah bukan sekelip mate bro... hari ni azam nak berubah esok teros berubah..tak bleh bro... dunia sekarang ni tak macam dulu... dose depan mata...dose senang cari... so itu je la yang gua leh cakap....

tak lame pas tu abes la perbualan antara gua ngan membe gua.... so...seperti biase...kalau lu org rase ape yang gua cerite ni betol lu gune la, kalau lu rase tak betol lu buang kedalam tong sampah...k slamat malam~~~

p/s : peh brader2 punye ayat lagi gua gune!!!sah gua dah jadi brader2~~~hehehhe

8 comments:

  1. gua suka entry lu yg nie..and gua pcaya setiap yg blaku ada hikmahnya..gua pun bnyak wat salah..(tetiba emo lak)..gua tgk lu lately slalu ckp psal jodoh..adakah lu sendiri keliru ngan perasaan di hati?..papepun all the best to you..smpga istiqamah dlm mencari keredhaan Allah..

    ReplyDelete
  2. Suka entri ini..

    Ya jodoh kita sudah ditentukan tapi kena berusaha jugak sb tu kita ni dkurniakan dgn snjata doa.. 'dan pintalah kpd-Ku, Aku akan perkenankan'

    Saya pun sama, dah xnak couple lagi. Banyak dosa dari pahala.

    jom buang word verification pada comment, nak x?

    nk tau, ni caranya :
    http://sha-myheart.blogspot.com/2011/03/tutorial.html

    harap membantu

    happy blogging ya

    ReplyDelete
  3. kdg2 kita maintain cool je tak kawen2...
    tp org terdekat la yg selalu risau...haha
    pape pun kalau dah sampi seru, mesti ada jodoh yg sesuai..:)

    ReplyDelete
  4. pehh . gendut terase . waa , nanges kang . huu ~

    ReplyDelete
  5. adushh...
    haha single is better rite..
    wa pun na crik suami yg baik :)

    ReplyDelete
  6. Aku gembira membaca ada jugak orang punya post sepanjang ini. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...